Den som råkar befinna sig i Moskva före mitten av mars bör titta in på Manegens utställningslokal alldeles intill Kreml och Röda torget. Där kan man se osovjetiska bilder av sovjettiden, av fotografen Jurij Rybtjinskij.
I fotoboken Propaganda, med sovjetiska progagandabilder från nyhetsbyrån Novosti, nämner författaren Torsten Nyström den ukrainske fotografen Boris Michailovs bilder som enda undantaget från den officiella linjens sovjetiska hjältebilder. Rybtjinskij är ett annat undantag som bekräftar regeln.
Rybtjinskij är en utbildad geolog – som fotograf är han självlärd, och kanske är det därför hans foton från sovjettiden inte alls påminner om de heroiska propagandabilder som publicerades i sovjetiska tidningar. Ändå arbetade han som frilanskorrespondent just för nyhetsbyrån Novosti, och för tidningarna Komsomolskaja Pravda, Smena och det stora illustrerade magasinet Sovjetunionen som gavs ut på tiotals språk.
Hemligheten är enkel: Rybtjinskij kunde använda sin officiella roll som frilanskorrespondent och på redaktionellt uppdrag besöka platser där han annars aldrig hade släppts in, men huvuddelen av hans bilder publicerades aldrig. På sin höjd kunde han ställa ut dem på grafikerföreningen i Moskva.
Till slut lämnade han den officiella sovjetiska journalistiken helt och hållet, och livnärde sig i stället som eldare i ett pannrum, på samma sätt som många andra konstnärer och intellektuella som ville bevara sin frihet och inte underkasta sig det officiella dubbeltänkandet.
Så här beskriver Michail Sidlin Rybtjinskijs fotokonst i sin artikel på webbsidan photographer.ru:
Det här är “osovjetisk” sovjetisk fotografi. Den befinner sig utanför propagandistiska klichéer, men det betyder inte, att den inte skulle stå på en stark mytologisk grund. Myten som Rybtjinskij förmedlar handlar inte om den socialistiska utopin, utan om ett existentiellt rum där Dostojevskijs hjältar träffar personer från Daniil Charms verk.
Det låter fint, fast jag är inte helt säker på att Rybtjinskij själv skulle uttrycka sig så. Ibland känns det som han helt enkelt skojar, också med de stora sovjetiska förebilderna. Exempelvis Rybtjinskijs foto “Flicka med tuta” har vissa likheter med Aleksandr Rodtjenkos klassiska “Pionjär med trumpet” från 1930.
Stort tack till Jaanus Piirsalu, en estnisk korrespondent i Moskva som nämnde utställningen i sin ytterst läsvärda blogg (som dock är på estniska). Också den finska tidningen Helsingin Sanomats korrespondent i Moskva, Susanna Niinivaara, har en intressant blogg.
Tyvärr har jag inte hittat något motsvarande på något nordiskt språk, men det kanske finns? Jo, finska YLE:s svenskspråkiga korre Anna-Lena Laurén håller just nu på med något som YLE kallar för Ryska bloggen. Denna är dock tekniskt sett ingen riktig blogg även om innehållet är bloggliknande. Det jobbigaste är att det inte finns något RSS-flöde, utan man måste surfa till sidan för att se om det finns något nytt att läsa. Ingen höjdare för den som vill hålla reda på många intressanta bloggar.
PS: Ett av fotona heter “Fyllon trillar omkull” och är taget utanför “kaféet” Turist på dåvarande Kirov-gatan. Nu heter gatan återigen Mjasnitskaja, och lokalen har övertagits av ett riktigt kafé med det fina namnet Kofe-chauz, eller Coffee House, om man så vill. Michail Sidlin kommenterar: “Hur söp man inte förr i tiden på Turist!”.
Mer om utställningen:
5 svar på ”Utblick från pannrummet”
Tack för denna intressanta information. Det är en utställning jag absolut kommer att besöka, har gått förbi där utan att ens notera att där pågår en utställning! Stor stad, mycket som händer.
Sedan skulle jag vilja tillägga ytterligare en aspekt. Det är sant att stora sovjetiska dagstidningar var väldigt restriktiva i bildval. Men går man till ortstidningar, fabrikstidningar och även strafflägertidningar hittar man också andra aspekter. Nu har jag inte tittat i boken “Propaganda”, den verkar jätteintressant, men att sätta även propagandabilder i sitt historiska sammanhang kräver mycket kunskap. Hur tycker du författarna har tarvat med den uppgiften?
Berätta gärna mer om bilderna i småtidningar, och om ditt intryck av utställningen, om du tittar in där.
Vad gäller boken “Propaganda” måste jag medge att jag inte läst boken, bara recensioner. Men påståendet att gator skulle räknats som militära områden och att gatufotografi skulle varit förbjuden i Sovjetunionen verkar föga förtroendeingivande.
haha, först nu såg jag några av fotona. Den på “fyllon trillar” är underbar. Coffehouse är ok, men Kofemania är favoriten, och är öppet dygnet runt ;-) Ska ta lite egna foton från min erfarenhet därifrån, när jag väl kommer dit.
Förresten, apropå påståendet i recensionen att inga spektakulära fotografier från Sovjets historia skulle ha publicerats så vet jag inte exakt vad som avses, men där finns många intressanta verk som utkommit under 1990- och 2000-talen.
[…] Kalle skrev tidigare om den ryska fotografen Rybtjinskij vars alster nu visas på en av Moskvas finaste lokaler – […]