Det har varit mycket snack om korruptionen och kriminaliteten inom den ryska polisen sedan den lokala polischefen Denis Jevsiukov i Moskvastadsdelen Tsaritsyno i april gick ut på stan, sköt ihjäl tre och skadade sex slumpmässigt utvalda Moskvabor. Självaste president Medvedev sparkade Jevsiukovs chef, men någon mer omfattande reform av det genomkorrumperade systemet lär det inte bli.
Michail Pasjkin är ordförande i det alternativa polisfacket i Moskva. Hans fackförening kritiserar den nuvarande ordningen, vilket bland annat lett till att polisens avdelning för ekonomiska brott i april beslagtog fackföreningens sju datorer och alla medlemsförteckningar. På vilka grunder, undrade Pasjkin. Jo, facket har ju ingen kassamaskin för att registrera medlemsavgifterna.
Till saken hör att fackföreningar enligt lagen inte behöver ha någon kassamaskin. På andra håll inom det ryska polisväsendet skulle det finnas desto större användning för kassamaskiner. Enligt Pasjkin kostar en generalsbefattning inom polisen i Moskvaregionen en halv miljon dollar. I själva staden Moskva är priset enligt honom ännu högre, kanske det dubbla.
Hur jag vet? Vi har en fackförening i regionen också. Våra medlemmar där har berättat att en avdelningschef samlade pengar för att bli general. Han talade om det öppet och sade att han redan hade 100.000 dollar, men att det behövdes en halv miljon.
Just den avdelningschefen åkte fast, förmodligen eftersom han var för lösmynt. Men han är ju inte den enda. Hur samlar polischeferna ihop sina pengar då? Michail Pasjkin berättar vidare i tidningen Izvestija:
Från företagare. Från dem som arbetar på hans territorium. På det viset har polisen sedan länge trängt ut banditerna, som fanns på 90-talet. Taxan varierar beroende på hur omfattande verksamheten är, från 5.000 till 10.000 dollar. De beskyddar olagliga bordeller – där tar de också från 3.000 till 10.000 dollar. Det finns 200-300 olagliga bordeller i Moskva. Det är bara att räkna ihop.
Magasinet Bolsjoj Gorod (Storstaden) har intervjuat sju poliser som berättar om sitt arbete. Sex av poliserna ville vara anonyma. Den sjunde är Michail Pasjkin. Här berättar Sergej V. som arbetat inom Moskvapolisen i fjorton år:
Jag är en polisman. Jag har rätt att göra allt. Jag ska berätta för er hur våra patruller arbetar. Vi år tre personer i bilen när vi åker ut. Vi bestämmer över en järnvägsstation. Alla människor som står där och säljer cd-skivor, varje kiosk som har öppet betalar oss. Från varje handelsställe får vi varje dag från hundra rubel till två tusen. Och det finns närmare femtio sådana handelsställen. Vi har alla handlarnas telefonnummer. Du åker dit, de kommer med pengarna, och det är klart – vi håller oss borta från det stället till nästa gång.
Vasilij T är trafikpolis i Moskvaregionen sedan åtta år. Summorna han nämner är inte officiella bötesbelopp, utan tvärtom priset på att slippa officiella påföljder:
Åker man över den heldragna linjen här i regionen så kostar det minst 5.000 rubel, rattfylla kostar minst 30.000. Och priset är inte beroende på vad man har för bil – det händer att någon kör en stadsjeep men inte har pengar, en annan gång kan en gammal Lada ha 30.000 rubel i beredskap för dig. Den exakta summan bedömer man efter omständigheterna, varje trafikpolis är ju en erfaren psykolog. De äldre har ju lärt oss: “Kunden måste vara nöjd när han åker i väg.” Annars kan han skvallra. Det är vad vi utgår ifrån när vi bestämmer priset.
/…/
Jag skulle inte önska någon att åka på en utfrågning hos internutredningsgruppen. Man kan få sparken, och åka in – de har ju också sin plan som de måste uppfylla. Men det är klart, de gillar också pengar, jag har hört att man ofta kan komma överens med dem. Priset på en sådan lyckad utgång ligger på minst 5.000 euro.
Om jag hade haft en ordentlig lön – hundra tusen, exepelvis – då hade jag absolut inte tagit mutor. Då hade jag levt i lugn och ro, med rent samvete, utan att vara rädd för något. Nu skinnar man folk, och så får man stå där och vara rädd. Det vill jag inte, men vad kan jag göra? Min lön är 20.000 rubel! Hur ska jag och frugan och barnen klara oss? Så jag tar hos bilförarna, det kan bli upp till 150.000 i månaden.
150.000 rubel motsvarar drygt 40.000 svenska kronor. Det är vad en enkel trafikpolis kan dra in. En polischef får givetvis in betydligt mer.
Mer på temat:
11 svar på ”Är du rattfull? Det blir 30.000 rubel, tack!”
Sånt här är förstås inte lätt att bli av med och går definitivt inte över en natt.
Det tycks dock inte vara omöjligt att nå positiva resultat om man får tro många georgier som när jag var där för ett år sedan påstod att korruptionen inom deras poliskår minskat kraftigt de senaste åren (efter Rosenrevolutionen). Medvedev borde kanske slå Saakasjvili en signal och fråga om råd… :)
Vad de gjorde i Georgien var väl att de sparkade alla patrullpoliser. Så återanställde de hälften så många, om ens det, gav dem bra utbildning, tredubbla löner, nya uniformer, amerikanska patrullbilar samt såg till att den som tog minsta muta fick sparken direkt.
Uppenbarligen har det funkat, det har många ryssar vittnat om. Polisen beter sig på ett helt annorlunda sätt än i Ryssland. Men vet ej om de har gjort samma sak även högre upp i hierarkin.
Så verkar det vara, ja. Här är en gammal intervju med Saakasjvili på temat: http://www.npr.org/templates/story/story.php?storyId=4849472
Transparency Internationals undersökningar de senaste åren bekräftar för övrigt också bilden av att Georgien lyckats minska korruptionen kraftigt: http://www.transparency.ge/index.php?lang_id=ENG&sec_id=142
Intressant intervju. Saakasjvili är bra på att göra ett fint intryck. Men det här, och några saker till, exempelvis privatiseringen av statliga lyxfastigheter, har han faktiskt gjort bra. Bilarna var inte amerikanska dock, som jag mindes, utan tyska. Och lönerna höjdes betydligt mer än trefalt.
Mycket intressant. När jag var i Armenien 2002 och 2005 talades det en del om hur alla möjliga offentliga tjänster var tll salu. Exemplen jag minns inkluderar trafikpoliser, en rektor, och till och med sjuksköterskor. Jag har för mig att sådant här förekom ganska mycket även i Västeuropa på 1700-talet. Vore roligt att veta exakt hur vanligt det egentligen är.
Det florerar uppgifter om att även vanliga trafikpolisjobb i Ryssland är till salu, men detta förnekas av Pasjkin i intervjun som jag länkar till. Vem vet.
Vad exakt är problemet med att leva på den officiella polislönen i Moskva? Vad är det för hyra på en hyfsad lägenhet där? Jag utgår från att maten och andra kostnader är som i Europa. Vad tjänar en polisman i Sverige?
Jag trodde att regeringspartiet i Ryssland var emot just sådant här! Trist att det fortfarande pågår- Konstigt att de inte kör den georgiska modellen i stället, om det funkar bättre.
Vem betalade för Georgiens nya och förbättrade polis? Jag trodde det var fattigt där!
Den billigaste tvåan som går att hyra i Moskva kostar enligt fastighetsbyrån DOKI 17.000 rubel i månaden. Den billigaste trean kostar 23.000 rubel. Då är man långt ute, det är låg standard, och man har ändå haft tur. Den statliga polislönen i Ryssland är drygt 10.000 rubel. I Moskva betalar stadsförvaltningen nu därutöver ett tillägg på 11.000 rubel, eftersom staden är dyr att bo i, så lönen kan i bästa fall räcka till en trea, men då blir inget över till mat.
Genomsnittslönen för poliser i Stockholm ligger på drygt 30.000 kronor. Att hyra en trea i en betongförort kostar förhoppningsvis något mindre än så.
Sedan ska man ju komma ihåg att det är många Moskvabor som måste klara sig på 21.000 rubel i månaden eller mindre – och som inte har möjlighet att ta mutor, eftersom de inte är poliser. Medellönen i Moskva ligger väl på drygt 30.000 rubel.
En lärarlön ligger kring 22.000, men också många lärare tar mutor. Speciellt vanligt är det att man måste betala mutor för att komma in på universitet.
30.000 i snitt för Stockholmspoliser? Knappast! Själv har jag jobbat i yttre tjänst i 3 år och jag har 22.000. Snittet dras väl upp av chefernas löner men det är inte lönen för oss som jobbar på riktigt.
Visst, trafikpoliser betalar för sitt jobb. De betalar löpande till sina överordnade för lyxen att få stå utmed smutsiga vägar runt om i landet. Det kan många ryssar intyga.
Betalar de så är det inte för lyxen att få stå där, utan för lyxen att få håva in stålarna.