I dag utnämnde Ukrainas president sin ryskfödde kampanjchef Mykola (Nikolaj) Azarov till landets nya premiärminister. Parlamentet godkände utnämningen med 242 röster av 450. Det märkliga är att omröstningsresultatet strider mot landets gällande konstitution. En ny regering kan enligt konstitutionens paragraf 83 inte röstas in med stöd av enskilda överlöpare som nu skedde. En regeringskoalition måste bestå av hela parlamentsgrupper.
Paragraf 83 infördes år 2004 för att göra det svårare att destabilisera regeringsarbetet genom att locka över enskilda parlamentsledamöter från regeringskoalitionen till oppositionssidan genom att erbjuda dem karriärmöjligheter eller ekonomisk kompensation. Att köpa eller locka över en hel parlamentsgrupp är ju såklart mycket svårare och dyrare än att köpa över enskilda ledamöter.
Röstköp av den här typen har under många år varit ett vanligt fenomen i det ukrainska parlamentet när det gäller enskilda frågor. Paragraf 83 har gjort att regeringar trots det generella kaoset har kunnat sitta längre – oppositionen har med framgång kunnat stoppa både lagförslag och budget, men avstått från att rösta bort regeringen, eftersom det skulle ha blivit omöjligt att få ihop en ny koalition på annan bas än den sittande.
Nu har Viktor Janukovytj och hans partikamrater med hjälp av några överlöpare gjort precis det konstitutionen förbjuder.
Trots många försök visade det sig omöjligt att få ihop en koalition mellan Janukovytjs Regionparti och Viktor Jusjtjenkos parlamentsgrupp NUNS. Då var alternativen att gå till nyval, eller att strunta i konstitutionen. Eftersom många parlamentsledamöter vet att de med stor sannolikhet inte kan bli återvalda gick de med på att låtsas som om konstitutionen inte fanns – och röstade igenom en vanlig lag som plötslig gjorde det möjligt att skapa en regeringskoalition med stöd av enskilda parlamentsledamöter vars parlamentsgrupper är i opposition till regeringen.
Att en vanlig lag inte kan stå över gällande konstitution valde de 235 parlamentsledamöterna som röstade för förändringen att högaktningsfullt strunta i. Kritiken från motståndarna var svidande. Förra premiärministern och presidentvalets förlorare Julia Tymosjenko lovade givetvis direkt att gå till konstitutionsdomstolen.
Även Serhij Tihipko, som kom på tredje plats i presidentvalet, anklagade parlamentsledamöterna för att ha gått emot konstitutionen och genomfört en politisk kupp. Nu sitter samme Tihipko i Azarovs nya regering som vice premiärminister med ansvar för ekonomi och reformer. Man skulle gärna vilja veta vad som har fått honom att ändra sig.
Ett argument för att kringgå konstitutionen skulle kunna vara att landet är i en krissituation och i brådskande behov av en fungerande regering, argumenterar den ukrainska politiska kommentatorn Vitalij Portnikov. Det har han givetvis rätt i – Ukraina har inte ens en budget för innevarande år, vilket är en viktig anledning till att internationella valutafonden IMF ställt in utbetalningen av sitt miljardlån.
Tyvärr finns det inte mycket som talar för att Azarovs regering kommer att genomföra de smärtsamma ekonomiska reformer som landet behöver, skriver Portnikov:
Närvaron av Serhij Tihipko i regeringen borde i princip demonstrera att regeringen är beredd att reformera ekonomin, men det handlar inte om en vice premiärministers kraftansträngningar, utan om hela regeringens samordnade arbete. Om förståelse för de utmaningar som regeringen kommer att möta, om regeringens beredskap att möta dessa utmaningar, och om den förutsägbara negativa reaktionen hos både befolkningen och oppositionen. De gångna årens samlade erfarenhet leder inte till slutsatsen att den här regeringen kommer att arbeta effektivt. Men utan en effektiv regering går Ukraina mot oredans tider.
Oredan kan vara nära även om regeringen till äventyrs skulle arbeta effektivt. Konstitutionsdomstolen kan mycket väl komma fram till att hela regeringsbildningen är olaglig. Vem ska då styra landet fram till nyval, och hur blir det då med årets budget?
PS: Kanske räknar Janukovytj helt enkelt med att konstitutionsdomstolen tar lång tid på sig, och att regeringen kan komma i gång med arbetet under tiden. Och blir det nyval så kan regeringen sannolikt sitta kvar som expeditionsministär tills valresultatet är klar. Denna eftertanke slog mig när jag såg vad Janukovytjs talesman Anna Herman sade i går på Kanal 5: presidenten kommer att utlysa nyval om konstitutionsdomstolen inte godkänner koalitionsproceduren, men under tiden kan regeringen arbeta.
Mer på temat:
- TT/DN – Azarov tar över ”plundrat” Ukraina
- Виталий Портников – Безупречное правительствo
- Радио Свобода – Кабмин Украины обошелся без реформаторов
- Виталий Портников – На Украине появилось «правительство интересов»
- УП – Тигипко оправдывается, что пошел к Азарову, чтобы “делать дело”
- Tammy Lynch – Troubling Signs in Ukraine As New President Flouts Constitution
4 svar på ”Janukovytj struntar i grundlagen”
Jag är inte säker på att konstitutionsdomstolen underkänner regeringsbildningen. De borde göra det, och kanske gör det, men en annan möjlighet är att domare som tidigare allierat sig med president Juisjtjenko och de som kommer ur regionernas eller det gamla kutjmistiska lägret hittar något kryphål. Man bör i varje fall gardera sig bär man talar om politiska rättstvister i Ukraina.
Hanna Hermans uttalande visar ju att regeringen har en plan. Om presidenten utlyst nyval efter trettio dagar hade man gjort några av sina koalitionspartners, främst Lytvyn och kommunisterna, liksom enskilda ledamöter ur NUNS, besvikna och det hade också gått emot reflexen att ta hela makten när man kan. Skulle man förlora i konstitutionsdomstolen har man ju en utväg att regera till efter att en ny regering verkligen bildats efter ett val, och då har man möjlighet att påverka både valutgång och senare regeringsbildning med möjlighet att utlysa ett nyval till om man obstruerar processen tillräckligt vid oönskat valresultat.
En regering med en sådan utbildningsminister får gärna falla för övrigt.
Nej såklart, vad en ukrainsk domstol kan komma fram till i en sådan här fråga kan man aldrig veta i förväg. Vad jag kan se hävdar jag inte heller något annat i den här texten. Men speciellt långvarig kommer nog inte den här regeringen att bli, och stora delar av oppositionen kommer inte att se den som legitim även om konstitutionsdomstolen till äventyrs skulle godkänna den.
Den nya utbildningsministern Tabatjnyk var ju med redan på Kutjmas tider och lär figurera i Melnytjenkos ljudinspelningar. Minns du vad han säger där?
Även Tihipko har en rätt gedigen bakgrund i Kutjma-Janukovytj-lägret får man väl säga. Han är ju för övrigt en sådan där Komsomolkille som vid Sovjets fall började trolla ihop en förmögenhet och är enligt Wikipedia i dag god för några hundra miljoner dollar. Att han nu inte håller alltför hårt på konstitutionella principer bör nog inte förvåna.
Nej, faktiskt inte, det har jag förträngt. Men han var ju chef för Kutjmas administration redan i mitten av 1990-talet. Släkt (brorson?) till bufflige dragspelaren Jan Tabatjnyk, som också varit parlamentsledamot för PR. Känd nu inte minst för uttalanden om att galicierna inte har något gemensamt med invånarna i övriga Ukraina, och för tvivelaktiga arkivaffärer, med stöldmisstankar som till och med hans partikollega Borys Kolesnikov uttalat. En källa uppger att det bara finns två avhandlingar (doktors’ki) som inte går att finna på nationalbiblioteket: hans och Viktor Medvedtjuks, en annan tidigare chef för Kutjmas presidentadministration).
Jag menade för övrigt inte att du uttalade dig tvärsäkert, det var bara en allmän kommentar.